105 tonnin nostourakka käsin

Kovaa hommaa myös tämä kevytsoraharkkojen latominen. Laskettiin tänään, että kun kuorma-auto toi harkot pihaan, sen kuormakirjassa yhteispaino oli 35.000 kiloa. Kovasti vaan painoa kertyy, vaikka harkon tiheys on vain 700 grammaa litralta, eli 30% kevyempää mitä vastaava tilavuus vettä.

Jokainen harkko nostetaan käsin liukumisluiskalle, sieltä se nostetaan kellarin pohjalle odottamaan latomista, ja latoessa se nostetaan vielä kolmannen kerran. Täten käsin nostoja kertyy yhteensä 105.000 kilon edestä. Eli parin rekka-auton painon verran (täydessä lastissa ajoneuvoyhdistelmän enimmäispaino saa olla enintään 60 tonnia).

Harkkoauton HIAB olisi voinut nostaa osan harkkolavoista suoraan kellarin kuopan pohjalle, jos auto olisi päässyt perä edellä montun laidalle. Sivuttaisnosto onnistuu vain auton viereen, eli kaikki lavat jäivät täten montun reunalle maan tasolle. Sieltä niiden lemppaus ei onnistu mitenkään niin, että ne laitettaisiin yhdellä nostolla suoraan kellarin seinään kiinni. Aina kun lava tyhjennetään, harkkoja tulee niin nopealla tahdilla, ettei niitä mitenkään ehdi sitä vauhtia muuraamaan. Ja jossain välisssä apupoikien pitää sekoittaa muurarille myös lisää laastia ja laittaa harkkoihin harjateräkset paikoilleen, joten ei onnistu sekään, että harkkoja siirreltäisiin montun pohjalle vähän hitaammassa tahdissa, jolloin saman harkon nostokertoja tulisi vähemmän.

Tänään nosteltiin vähän yli 5000 kiloa, ja kyllä se hiukan tuntuu käsivarren lihaksissa. Selkä kesti yllättävän hyvin, eli ei tunnu miltään. Huomenna sitten vielä lähtö Vantaan Maratonille (en juokse tällä kertaa kuin neljäsosan), joten sen jälkeen tuntuu varmaan jaloissa myös. Tässä muutamia kuvia tältä päivältä:


Harjateräkset hitsataan kulmista kiinni.


Kulma hitsattuna.


Raudoitusuran teko harkon päihin.


Työkalu, jolla sahattu ura lohkaistaan.


Vanha valu autokatoksen alla hiukan halki. Tämän takia taloa siirrettiin metrillä länteen, eli vanha valu jää purkamatta maan alle.


Yksi lavallinen harkkojan painaa 1420kg. Tänään saatiin 3 miehessä menemään vähän yli 3 lavaa eli noin 5000 kg.


RUH 380 harkkoja. Niissä on kaksi puolikasta koloa keskellä, eli mahtaako ilmatasku myös eristää lämpöä?


Harkkolaastia 1000 kg:n pussista. Ämpäri kerrallaan kannetaan kellarin monttuun. Kätevää kun ei tarvitse hiekkaa sekaan, eli lisätään vain vesi.


Säädettävä kelkka. Ilman sitä olisi homma hidasta.


Aurinkokin pilkahti. Vielä olisi muutama harkko latomatta.


Harjateräs jätetään betonin keskelle, jotta se ei ruostu.


PEH 380 harkoissa hakanen pitää harkon kasassa, ettei se pääse leviämään.


Lämpöharkkojen väliin tulee laastisauman kohdalle villaa.

Pari videota myös ”Videot” välilehdellä harkkohommista. Toinen eiliseltä, ja toinen filmattu tänään.

213 vastausta artikkeliin ”105 tonnin nostourakka käsin

  1. I just want to say I’m newbie to weblog and seriously savored this web-site. Probably I’m planning to bookmark your website . You amazingly have remarkable writings. Bless you for revealing your web page.

  2. Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  3. I am incredibly disenchanted lake made most of these. I experienced each of these as being birthday present approximately company, they are just plain great and yet my service happen to be weak. I surprise them with around the mud design, as well as, regarding the colorings of everyone else’s hoverboard simply beaches hues flops. I can see other buyers with just one kind having said that many different design and they usually don’t bother to fail. and those people that have the same design mainly because i am ; that they failures. I can’t stand how they glance getting permanently flopped finished, Since i is one eskimo. Those had been my current principal set of two fifa 16 coins. My aunt stumbled across the best way discontented Having been since just weren’t how they explained they can always be consequently for Holiday I obtained that extra short antique bleak an individual’s and the wonderful are fantastic. I need to have bought standard smaller hoverboard at the beginning on the grounds that those of you are worth the cash. Usually do not Acquire Stone dust COLOR-THEY Washout! 🙁

  4. It¡¦s actually a cool and useful piece of info. I am satisfied that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

  5. I like what you guys are up also. Such clever work and reporting! Carry on the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my web site :).

  6. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is fantastic blog. A great read. I’ll definitely be back.

  7. You could definitely see your enthusiasm in the work you write. The sector hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe. Always go after your heart. ”We are near waking when we dream we are dreaming.” by Friedrich von Hardenberg Novalis.

  8. Just wish to say your article is as surprising. The clarity in your post is just cool and i can assume you’re an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

  9. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable info to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be grateful to you.

  10. I’ll immediately grasp your rss feed as I can’t to find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly let me recognise so that I could subscribe. Thanks.

  11. I do trust all of the ideas you’ve presented on your post. They’re very convincing and will definitely work. Still, the posts are very short for novices. May just you please prolong them a bit from next time? Thanks for the post.

  12. I simply could not depart your site prior to suggesting that I actually loved the usual info an individual provide in your guests? Is going to be back regularly to inspect new posts

  13. Betoniraudat ”kevitetään” vielä lopulliseen asuntoonsa, aina sitä mukaa kun valu edistyy. Eli niiden pitäisi jäädä betonin keskelle. Anturoissa jatkospituus oli jopa 1100 mm, siitäkin huolimatta, että myös anturan raudat oli hitsattu toisiinsa. Silloin jos raudat eivät ole ”millään kiinni”, paitsi kieruun kierretyllä rautalangalla, silloin jatkospituuksien pitää olla riittävän suuret. Samoin jos päät väännetään koululle toisen raudan taakse, niin silloinkin vastus alkaa vasta silloin kun koukun ja poikkiraudan välissä oleva muutaman millin välys poistuu. Ei niitä ihan tiukkaan saa pingotettua sillä tavalla tehtynä millään. Sen sijaan hitsaus sauma laittaa hanttiin heti alusta alkaen, silloin raudat ovat jäntevästi toinen toisissaan kiinni, ja tavallaan yhtenäinen rautatanko kiertää koko talon ympäri.

  14. Kyllä on erikoinen tapa raudoittaa. Kyllä kunnollinen taitettu mutka ja 900 jatkospituus on parempi!
    Onhan harjateräkset muurauksessa täysin laastin ympäröimiä?
    Kuvissa näkyy että ne makaavat pohjalla ja siihen päälle tulee laasti. Ruostuvat kyllä hetketkessä, jos ei laasti ole suojana.

  15. Timpuri itse oli sitä mieltä, että kaiken nopeimmin ja parhaiten hän saa ne raudat kiinni toisiinsa hitsaten, ja kun rakennesuunnittelijalta kysyttiin, että saako näin tehdä, niin ei esteitä hitsaamiselle. Hitsauspuikkoihin on tähän mennessä kulunut rahaa alle satasen, eli alussa käytössä oli vajaa pakkaus, jonka hinta ei tiedossa, ja matkan varrella on ostettu Starkista lisää, siellä ne maksoivat 49,21 euroa (alennuksen kanssa).

    Varmaan raudan päät voisi kääntää päistä koukkuun, ja anturoiden raudoittamisessa voisi käyttää sitomiseen rautalankaa (yleisimmin näin kait on tapana tehdä), pysyy nuo hitsattunakin kiinni. Tai ei niitä rautojan ainakaan käsin toisistaan irti saa.

    Anturat ehkä kannattikin hitsata, sinne kun laitettiin 2 kerrokseen 4kpl harjateräksiä rinnakkain, ja ne toisiinsa kiinni kehikoksi neliön muotoisella harjateräksellä. Vetonin valussa oli sitten vibraaminen helppoa, eli aina kun vibra sattui osumaan johonkin rautaan, niin betonimassa humahti alas pitkältä matkalta, kun tärinä eteni koko kehikossa joka suuntaan.

  16. Miksi teillä hitsataan kaikki raudat yhteen? Tietysti jos on ylimääräistä rahaa käytettävissä niin siitä vaan mutta yleensä rakentajien palkat on sen verran suuri kustannuserä että turhaa työtä nyt ei paljoa kannata tehdä. Saman asianhan ajaa kun teräs käännetään kulman yli. Tai onhan se jopa saumaa kestävämpikin näin ja aikapaljon nopeampi tapa.

Kommentointi on suljettu.