Jarrullinen peräkärry isompiin kuljetuksiin

Tähän saakka pikkutilbehööriä on ajattu raksalle pakettiautolla ja/tai jarruttomalla kärryllä, jossa kokonaispaino saa olla enintään 750 kg. Jarruttoman kärryn painorajat tulevat täyteen jo yhdestä kuutiosta sahatavaraa (joka on esim. 200 metriä 50×100:sta), joten sahatavaran kuljetukseen tämä menetelmä olisi ollut aika tehoton. Tai aika monta reissua olisi saanut ajella, jos tontille laahaa kaikki ne puut, mitä 2-kerroksisen puutalon rakentamisessa tarvitaan. Näillä näkymin puutavaran menekki on raja-aidat ja terassirakenteet mukaan lukien noin 30-40 kuutiota sahatavaraa yhteensä. Päälle tulevat vielä rakentamisen aikana tarvittavat ulkotellinkit, sisärappuset yms. jotka sitten talon valmistuessa puretaan ja puut poltetaan takassa tai saunan pesässä. Tästä syystä on hyvä, että maalämpöpakettikin asennetaan vasta ensimmäisen asumisvuoden jälkeen. Tosin pääasiallinen syy maalämmön jälkiasennukseen on se, että haluan kokeilla saisiko siihen sitten siinä vaiheessa jo käytettyä kotitalousvähennystä. Pitäisi saada.

Mutta takaisin tähän kärry asiaan…

Pitkän etsiskelyn jälkeen käytetty ja siksi sopivan hintainen jarrullinen kärry löytyi lopulta Tampereelta. Kärry on omavalmisteinen, sen omapaino on 400 kg ja kokonaispaino 1700 kg. Se on mielestäni ihan riittävä lisäpaino vetokoukussa, vaikka joissain käyrryissä kokonaispainoa on 2 tonnia ja ylikin, mutta vetoauton rajakin tulee itselläni nyt tässä 2 tonnissa jo vastaan.

Kärry oli katsastettu tämän viikon perjantaina, ja leimaa riittää 31.12.2014 asti. Kauppahinnaksi sovittiin 1500 euroa ja mukaan tuli kesä- ja talvirenkaat. Yleensä näissä kärryissä on kait kitkarenkaat alla, jolloin niillä saa ajella ympäri vuoden, mutta vaihdellaan nyt sitten renkaita siihen asti kun pintaa niissä riittää, ja sitten pitää miettiä ostaako uutena kitkat vai nastat+kesäkumit. Kärryssä lavan pituus on 4,5 metriä, joten esim. 6-metrinen harjateräs kulkee tällä kärryllä helposti – takana ylitystä saa olla metri, jolloin aisan päälle tulee raudoista puoli metriä.

Aiemman omistajan aikana kärry on palvellut autokorjaamossa ja sillä oli noudettu asiakkaan autoja pajalle korjaamista varten. Joskus tarvitsen kärryä itsekin samaan tarkoitukseen, ja nyt ensimmäisessä omassa ajossa siirtyy meidän vanha Nissan kesämökin pihaan. Uudempi ostettiin omaan pihaan viikko sitten. Nyt kärryä pitää hiukan jalostaa, ja tästä kärrystä saakin aika pienellä jatkojalostuksella helposti monikäyttöisemmän.

Sahatavaran ajamiseen kärry sopii lähes tällaisenaan. Ajorampeille pitää tehdä poikittaispuiksi 4 kpl 2,3 leveitä pattinkipuita, yhdet päihin ja kaksi kurakaarten eteen ja taakse. Sen jälkeen päälle voi pinota sahatavaraa ja lopuksi pressu päälle ja kuormaliinat kiinni. Ei siinä sen ihmeempiä laitoja tms. tarvita. Ja jos taas halutaan siirtää sahatavaran lisäksi välilä myös autoja samalla kärryllä, niin sekin onnistuu helposti, kun ottaa vaan ne neljä poikittaispuuta ajorampeilta pois, jolloin kärry on autokuljetusta varten valmis alle minuutissa.

Kappaletavaran (lähinnä siis polttopuu) kuljettamista varten ajattelin, että kärryn eteen pitäisi hitsata kiinteä laita ja takakulmiin tolpat (saa antaa parempiakin ehdotuksia, jos joku lukija keksii jonkun muun hyvän idean?).

Jolloin nyt jos kuljetetaan välillä myös kappaletavaraa, lattiaksi voi laittaa vaikka 4 tuuman lautoja (niitä tarvitaan aina ja ne voi tarvittaessa vähän naulata niihin 2,3 metrin poikittaispattinkeihin kiinni). Sitten etulaitaan ja takatolppiin pitää kiinnittää muutama lauta, jolloin lopputuloksena on matala puukehikko, jonka sisällä polttopuut pysyvät. Korkeita laitoja ei tarvita, koska suuresta pinta-alasta johtuen tilavuutta tulee äkkiä paljon, ja sen myötä painorajat taas vastassa. Puukehikon päälle kuljetuksen ajaksi pressu ja se liinoilla kiinni, jolloin klapit pysyvät kyydissä. Sahatavaran kuljetusta ajatellen sivulaidatkin voisivat olla myös kiinteitä ja esim. hitsattu, mutta jos sitten haluttaisiin palata aina välillä takaisin alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, ja ajaa lavalle auto, niin sitten sivuovia ei saa riittävästi auki ja kuski joutuisi tulemaan ikkunan kautta ulos.

Kun aina on kaikenlaista ajoa ihan muutenkin (ilman rakentamistakin), taidan pitää kärryn vielä rakentamisen jälkeenkin. Onnkeksi tuli aikoinaan ajettua C-kortti ja siihen haettua ”pikku-e”, niin saan tätä kärryä nyt sitten ihan laillisesti vetää. Vaikka tähän mennessä en muista että poliisi olisi tienpäällä koskaan ajokorttia kysynyt, ja yli 20 vuotta olen jo kerinnyt ajamaan. Puhallusratsiaan olen hiljattain sattunut muutamia kertoja, sitä on viime aikoina selvästi tehostettu. B-kortilla muistaakseni kärryn paino ei saisi ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa saisi olla enintään 3500 kg, joten B-kortin kuljettajille jarrullisesta kärrystä ei ehkä olisi kovin paljon lisähyötyä. Sikäli kun muistan nuo painorajat oikein.

Tässä vielä muutamia kuvia:


Kärry nykyisessä varustuksessa autojen kuljetukseen. Lavalle 4 poikkipuuta, niin voi ajaa myös sahatavaraa.


Omavalmistekärryssä ajorampit oli tehty vanhoista lämpöpattereista. Kuulemma ne toimivat oikein hyvin.


Pieni vaijeri kytketään autoon kiinni. Jos kärry irtoaa, vaijeri menee poikki, mutta ennen katkeamista se vetää kärrystä käsijarrun kiinni.

253 vastausta artikkeliin ”Jarrullinen peräkärry isompiin kuljetuksiin

  1. You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something that I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  2. I just want to tell you that I am just new to blogs and seriously loved you’re page. Most likely I’m likely to bookmark your blog . You actually come with wonderful well written articles. Bless you for sharing with us your blog.

  3. 千里眼(遠い情報を知覚する能力、テレパシー【心を読む能力])、マインドコントロール(他の人が考えて、その後制御を取る影響する)、催眠(深い昏睡状態で他の人を入れて、そのためhypnotizers指示に従ってくださいする能力)、予知(能力将来遠いイベントを予見)と念力(心によってオブジェクトを制御する能力)にします。
    ゲーム、おもちゃランキング

  4. Whats Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively helpful and it has aided me out loads. I hope to give a contribution & aid different customers like its aided me. Good job.

  5. I¡¦ve been exploring for a little for any high quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web site. Reading this information So i am happy to exhibit that I’ve a very just right uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I such a lot no doubt will make certain to don¡¦t forget this website and give it a look regularly.

  6. Howdy very cool web site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I’m glad to search out so many helpful information right here in the put up, we need develop more techniques in this regard, thanks for sharing.

  7. I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this website. Thank you, I will try and check back more often. How frequently you update your site?

  8. I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this website. Thanks, I’ll try and check back more often. How frequently you update your website?

  9. I wish to point out my affection for your generosity in support of those who actually need guidance on your area. Your very own commitment to passing the solution all through ended up being surprisingly effective and have truly permitted ladies just like me to achieve their desired goals. Your amazing insightful suggestions means so much a person like me and extremely more to my colleagues. With thanks; from all of us.

  10. I haven¡¦t checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I will add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  11. Wow! This can be one particular of the most useful blogs We have ever arrive across on this subject. Actually Fantastic. I am also a specialist in this topic therefore I can understand your effort.

  12. I just could not go away your site before suggesting that I extremely loved the usual info a person provide on your visitors? Is gonna be back incessantly in order to investigate cross-check new posts

  13. Tuota kärryä saa kyllä vetää B-kortilla täydessä kuormassa kunhan vetoauton paino sijoittuu 1700 ja 1800 kilon välille. Siinä ei C:tä tai pikku-e:tä tarvita. Yli 750-kiloista kärryä ei kuitenkaan saa vetää kuorma-autolla pelkällä C-kortilla!

  14. Anonyymille:
    En muistaakseni ole yhtiöjärjestystä ihan kokonaisuudessaan, tänne laittanut, vaikka voisihan se vaikka talon tiedoissa olla. Julkinen asiakirja se kuitenkin on, ja kuka tahansa voi sen käydä kaupparekisterin yleisöpäätteeltä lukemassa, tai voi myös tilata kopion kotiinsa.

    Ja As Oy -muotoisesti asuvan pitää todellakin olla tarkkana kotitalousvähennyksen kanssa. Yhtiön vastuulle kuuluvista remonteista, tai remonteista joissa raha kiertää yhtiön kassan kautta, niistä ei osakas kotitalousvähennyksiä saa. Parhaiten kotitalousvähennys palvelee ihan ”normaalia” okt-asujaa, joka omistaa itse talonsa sokkelista savupiippuun. As Oy:ssä yhtiö omistaa rakennuksen.

    Meillä on As Oy -laista poiketen yhtiöjärjestyksen 6§ laitettu kuulumaan näin:

    ”6 § Siitä poiketen, mitä asunto-osakeyhtiölaissa säädetään yhtiön ja osakkaan välisestä korjaus- ja kunnossapitovastuusta, kuuluu osakkeenomistajan vastata kaikista niistä korjaus- ja kunnossapitotöistä ja kustannuksista, jotka voidaan kohdistaa siihen rakennukseen, jossa hänen hallitsemansa huoneisto sijaitsee. Sama vastuu koskee osakkeenomistajan hallitsemia muita tiloja.”

    Eli meidän talossa yhtiölle ei jää oikeastaan paljon muuta kuin kiinteistöverot, jätemaksut, vesimaksut, lämmityskulut ja kiinteistövakuutus. Mutta kaikki korjaaminen, perusparannus ja remontointi kuuluu osakkaan vastuulle. Myöskin lämmitysjärjestelmän päivitys. Eli omasta mielesäni näihin voisi saada kotitalousvähennystä. Katsotaan miten käy.

  15. muistaakseni talosi oli asunto-osakeyhtiö? Millainen yhtiöjärjestys on / kenen kunnossapitovastuulla tekniset laitteet, jos kerta meinaat saada kotitalousvähennyksen maalämpöön?

  16. ”BE-luokan ajokortti tarvitaan, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, tai perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. Ajokorttiluokat määritellään rekisteriotteessa mainittujen massa-arvojen perusteella.”

    Lähde poliisi.fi Usein kysyttyjä asioita.

  17. Ja sellainenkin mielenkiintoinen kohta löytyy että tuota kyseistä kärryähän ei saa edes tyhjänä vetää kuin Be kortilla vaikka painoraja 750kg ei ylittyisikään.

    • Itse olisin kuvitellut, että pelkällä B-kortillakin saa vetää mitä tahansa kärryä, jos kärry painaa enintään 750 kg, ja jos vetoauto on max. 3500 kg, jolloin kokonaisyhdistelmä saa B-kortin haltijalla painaa max. 3500+750=4250kg. Eikö vain? Eli mikä sitten vaatii ”pikku een”, jos kärryn paino jää alle 750 kg? Tähän ”tietokilpailukysymykseen” en ainakaan itse vastausta keksi. Tai päin vastoin väittäisin, että saahan B-kortillakin vetää mitä tahansa joka painaa enintään 750 kg (ellei sitten jossein kevyemmän puoleisessa vetoautossa ole auton omien papereiden perusteella kärryn painoa rajattu esim. 500 kg:n tienoille).

      ???

      • Finlex auttaa asiassa.
        Ilman e:tä, katsotaan ensin kärryn KOKONAISMASSA, millä kortilla sitä saa vetää. Jos kärryn kokonaismassa on 1000kg ja kärry tyhjänä 10kg, ei sitä saa vetää ilman e:tä.
        Kun kärryn kokonaismassa on max 750kg, saa sitä repiä millä vaan, kilojen puitteissa. Nyky himpula-autoilla kun ei saa kaikilla välttämättä vetää jarruttomana tuota 750kg:a.

      • Niin, jäi tästä se esimerkki pois… eli kuten ensimmäinen vastaus oli – yhdistelmä alle 3.5tn, ja kärry alle vetoauton painon. Sen jälkeen, jos kärry painavampi kuin auto, vaikka olisi tuon 10kg, ei saa vetää ilman e:tä.
        Jokohan nyt…

  18. ”En sitten tiedä muuttuuko tilanne yhtään, jos venetrailerissa olisi myös vene ja veneen sisällä hevonen niin ettei se pääse sieltä putoamaan? :-)”

    Yllä olevaan huuleen heittooni sainkin jo vastauksen, että hevoskuljetuksille on aika tarkat määräykset. Elävää hevosta ei saa veneessä kuljettaa, mutta jos hevosta kuljetetaan kuolleena, sitten se muuttuukin kappaletavaraksi. Jos kuollut hevonen on veneen sisällä kiinnitettynä niin, ettei se sieltä putoa, niin saa sen niinkin viedä. Kunhan vaan kärryn painorajat tms. ylity, niin ongelmia ei pitäisi tien päällä tulla.

    🙂

  19. Pari pointtia. Jarrullisessa kärrussä pitää olla samankaltainen rengastus kuin veto-autossa. Onko kärry tarkoitettu kappaletavaran kuljettamiseen? Venetrailerilla esim tavaran kuljettaminen on kiellettyä! Samoin autotrailerilla!

    • Kiitos vinkeistä, onneksi en ehtinyt ostamaan niitä kitkarenkaita, kun ei niitä vetoautossakaan ole.

      ”Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.”

      Mitä sitten saa esim. venetrailerilla kuljettaa, niin ainakaan hevosta sinne ei saa laittaa… (tässä keskustelussa tultiin sellaiseen johtopäätökseen):

      http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66115

      En sitten tiedä muuttuuko tilanne yhtään, jos venetrailerissa olisi myös vene ja veneen sisällä hevonen niin ettei se pääse sieltä putoamaan? 🙂

      Myös asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä antaa hyvät ohjeistukset siitä miten kuorma on kiinnitettävä, varmistettava ja sidottava, esim. puutavaran kuljetukseen löytyy seuraavat ohjeet ko. asetuksesta:

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

      ”3. Kuljetettaessa puu- tai muuta vastaavaa pitkää tavaraa se on sidottava ajoneuvon alustaan tai kuormakoriin vähintään yhdellä sidoksella. Jos kuljetettavan tavaran nimellispituus on suurempi kuin kolme metriä, on käytettävä vähintään kahta sidosta. Jos kuljetettava esine tai tavaranippu on tuettu sivutolppia vasten, sen tulee nojata vähintään kahteen saman sivun pystytolppaan.”

      Polttopuun kuljetukseen voisi sopia seuraava:

      1. Kuorma ei saa kuormakorissa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorma ei saa oleellisesti liikkua kuormakoriin nähden, kun kuormaan vaikuttaa eteenpäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 10 m/s2, tai sivulle tai taaksepäin voima, joka vastaa kiihtyvyyttä 5 m/s2.

      2. Kuorman varmistamiseksi tulee käyttää kuorman tuentaa, sitomista, lukitsemista tai peittämistä. Kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa kitkan tarjoaman pidätyskyvyn ottaa huomioon.

      3. Kuorma on suojattava kuormapeitteellä, jos on vaara, että kuorma pölyää tai varisee tielle ajoviiman vaikutuksesta.

      Näillä reunaehdoilla, jos auto-trailerin päälle sahatavara on kiinnitetty kunnolla ja jos polttopuita varten on rakennettu kunnon kuormakehikko, niin kai niitä saa kuljettaa, jos ei kyseisen peräkärryn papereista löydy jotain rajoitusta kuorman suhteen?

      Seuraavassa vielä poliisin sivuilta kuvia tilanteista, joista on varmaankin tullut sanomista tien päällä:

      http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/B1C1059F4A9CC57DC22574480038FCCA?opendocument

      • Jotta ei muutkin harhautuisi, kun näitä lukee – auto traileri on autolle EI kappaletavaralle. Riippumatta siitä onko se kiinnitetty hyvin vai ei. Laki estää virallisesti lautojen hinailun auto tai vene trailerilla.

      • IL kirjoitti: ”Jotta ei muutkin harhautuisi, kun näitä lukee – auto traileri on autolle EI kappaletavaralle. Riippumatta siitä onko se kiinnitetty hyvin vai ei.”

        Tähän mennessä on yhden kerran vedetty tontille purkulautaa toiselta työmaalta ihan poliisin saattueessa. Oli ruman näköinen heittokasa, mutta sen verran kiinnitykset piti kuitenkin, että sakkoja ei saatu. Lisäksi kärry on pysäytetty ja punnittu tien päällä. Painorajat ei ylittyneet ja sakkoja ei tullut. Joten oma johtopäätökseni on, että jos autotrailerin pohja on laudoitettu umpeen ja jos sillä vedetään hyvin kiinnitettyä kpl-tavarakuormaa, niin ainakaan käytännnössä ongelmia ei näköjään tule, ellei painorajat ja ajokortin kirjaimet ylity.

  20. Hyvä ostos, varmasti tulee tarpeeseen. Muuten noihin telineiden tekemisiin, suosittelin kyllä vaikka käytettyjen Hakien ostoa, niistä pääsee varmasti hyvin eroon projektin jälkeen ja on tukevat ja turvalliset (meinaan jos on palkattua työvoimaa). Vuokrat on sen verran suolaisia että ainakin ite laskin että ostaminen on paljon kannattavampaa.

    • Pitää tosiaan katsoa tätä telineasiaa vielä tarkemmin sitten kun niitä tarvitaan. Osto tai vuokratelineissä on tosiaan se hyvä puoli, että niitä voi useimmiten myös siirtää. Itse tehdyistä tulee helposti niin raskaat, että ne ovat sitten siinä kohtaa mihin ne on tehty. Telineitä kuitenkin tarvitaan sekä sisällä että ulkona (sisällä on korkea olohuoneen katto noin 5 metrin korkeudessa), eli pitää sitten katsoa minkälaiset telineet missäkin tilanteessa on parhaat.

    • Meillä on nyt sisällä käytetty samoja Hakeja, laitettiin vain 600kg kantavuuden pyörät (Hakin omat on törkyhintaiset) ja koska mulla on osia paljon ja erilaisia niin saadaan myös pienempiä ja matalampia telineitä (että mahtuu oviaukosta rullaamaan). Pitää vielä rappaus tehdä (=teettää) kesällä niiltä (kun harvoin rappauksessa telineet sisältyy hintaan), muuten ois voinut yrittää kaupitella sinulle niitä. 😀
      Tosiaan jos telineet tekee puusta niin siinä on kova homma ja aikaa ja puutavaraa menee (jos meinaa ettäniille uskaltaa muunkin kuin ittensä päästää), ja tosiaan siirtely aika vaikeaa.

  21. Parimetriset lämpöpatterit olivat aika näppärät, kokeilin niitä jo tänään. Patteri yläreunaan oli hitsattu U-muotoinen kulmarauta, ja samanlainen oli kärryn takalaidassa. Näin ramppi ei luiskahda alta pois. Toisella puolen lämpöpatteria oli ihan samanlaiset U-raudat, jotka jäykistivät pattereita. Ajopuolen poikittaisesta lämpöpatterikuviosta auton rengas veti hyvin, vaikka pinta oli vähän jäinenkin. Koskaan ennen en ollutkaan ajanut autoa kärryn päälle, mutta hyvin se onnistui.

  22. Meillä on toistaiseksi pärjätty normikärryillä, mutta välillä on jouduttu lainaamaan tuollaisia trailereita tai sitten naapurista kärryä, jossa on vaan pidempi aisa.

    Vanerit joudutaan kyllä nyt tuottamaan kaverin kuorma-autolla, kokonaispainoa tuli niin paljoa, ettei henkilöauton perässä kulje millään kärryillä. Raskasta tavaraa…

    Aika jännä idea tuo pattereiden käyttäminen ajoramppina!

    • Näin kärryasiaan liittyvänä, ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinkas painavat ne vanerit oikein on, jos millään henkilöauton kärryllä ei kulje?
      Meinaan, tuossa on juuri myynnissä kärry johon saa laittaa 2900kg. On meinaan semmoinen levykin jo aika raskas asentaa jos 3000kg painaa….

Kommentointi on suljettu.