179 vastausta artikkeliin ”Vesiliittymästä 50 tonnin lasku = Suomen ennätys???

  1. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve really enjoyed browsing your blog posts. In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  2. I¡¦ve read some good stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I surprise how so much attempt you put to create the sort of great informative website.

  3. It¡¦s actually a nice and useful piece of info. I¡¦m glad that you just shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  4. You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be actually something that I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  5. I truly appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again!

  6. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.

  7. obviously like your website however you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to inform the truth on the other hand I will surely come again again.

  8. I was just looking for this info for some time. After six hours of continuous Googleing, finally I got it in your website. I wonder what’s the lack of Google strategy that do not rank this type of informative sites in top of the list. Usually the top sites are full of garbage.

  9. I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this website. Thanks, I’ll try and check back more often. How frequently you update your website?

  10. Great beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea

  11. Voi, voi! Olihan nyt melkoista luettavaa! Jatka sinnikkäästi kirjoittamista, toivottavasti vaikeudet teidän osalta olivat tässä!

    -Anu

  12. Huh huh, aika kallista. Hienoa että osaat suht tyynesti asiaan suhtautua. Minusta on hienoa, että kirjoitat rehellisesti näistä ei niin hienosti menneistä rakentamisen vaiheistakin, vaikka aina on noita anonyymeja vinoilemassa asiasta. Eiköhän tuon vesiliittymän jälkeen asiat osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin, eikä pienet asiat harmita niin helposti. Moni rakentaja kun tuntuu olevan jokaisesta ”väärästä” pistorasiapaikasta tosi näreissään. Tsemppiä projektiin!

  13. Pääasia että itse olette asian kanssa sujut ja että kaikki ihmiset joiden kanssa asiaa hoiditte, olivat miehiä (ja naisia?) paikallaan. En siis millään tavalla kritisoi, vaan myötäelän budjetin ylityksissä ja projektissa muutenkin. 🙂 Mukavaa viikkoa teille!

  14. Huh, aikamoista. Tässähän alkaa jo tuntua siltä, että me päästiin ihan superhalvalla HSY liitoksesta, kun se tuli rasitetien kylkiäisinä.

  15. 10/2012 = 2.950,16€ (Ajoradan 72m2 ja jalkakäytävän 25,5m2 uudelleen asfaltointi, Asfalttitaipale Oy)

    Asfaltit oli vajaa 3 tonnia (poiminta tuolta toteutuneet kustannukset välilehdeltä). Ja kiitos kekuista 😉

  16. Tsemppiä projektille.

    Pitää tarkistaa uudelleen oman projektini liitoskohdat kun sekin on risteyksessä. Lähempänä teknistä tilaa on hiekkatiessä oleva liitos tosin tien toisessa reunassa. Kuvien mukaan paljon asfalttitien puolella llitos pitäisi olla tontin reunassa. Paljonko asfaltin paikkaamisesta tuli sinulle lisäkuluja?

    Kiitos loistavasta blogista

  17. Jatkoa…

    Ja jottei syntyisi väärinkäsitystä, täsmennän erikseen vielä sitä, että en halua mollata enkä kritisoida vesilaitoksen miehiä millään tavalla. He tulivat paikalle aina pyydessäessä ja usein erittäin nopeastikin, siis usein ihan muutaman minuutin varoajalla, ja odottelun takia työmaa ei myöhästynyt yhtään. Puhelimella sain heidän nokkamiehen aina kiinni, ja sain kysyttyä neuvoja.

    Se mikä meni nyt pieleen oli se, että ekalla kaivauksella maan alta paljastui jotain sellaisia putkia, joita edes HSY:n miehet eivät olleet eläissään nähneet koskaan aikaisemmin. He eivät uskaltaneet niihin putkiin ruveta liitosta tekemään.

    Se, että vuoden 1969 karttatiedot eivät pitäneet paikkaansa, se kait oli tämän episodin suurin aiheuttaja. Lisäksi HSY:n olemassa olevat kartat ja piirustukset eivät olleet ajantasaiset. Mutta oman näkemykseni mukaan tästä ei voida syyttää ainakaan niitä vesilaitoksen miehiä, jotka 2 viikon aikana kävivät paikan päällä ilmeisesti kymmeniä kertoja. Joskus ehkä 5 kertaa saman päivän aikana. He tekivät varmastikin parhaansa.

    Mutta tilanne on nyt se, että jos valtio tai kaupunki tekee jonkun virheen, niin vissiin mitään korvausta ei kovin helposti saa? Jos taas joku yksityinen firma aiheuttaa toiselle osapuolelle isot kustannukset, niin varmaan joutuisi korvaamaan.

    Sitä jäin miettimään, että mikä on sellainen kustannusraja, jonka jälkeen kunnalliseen veteen ei olisi enää velvollista liittyä? Paljon halvemmaksi olisi nytkin tullut, jos olisin tehnyt itselleni porakaivon ja likakaivon. Mutta se ei ole mahdollista keskellä taajamaa. Eli onko kunnalliseen veteen aina pakko liittyä vaikka se maksaisi 100 tuhatta? Tai vaikka miljoonan? Tässä on mielestäni mielenkiintoinen filosofinen kysymys.

    Ehkä risteyksen ulkona olisi ollut helpompi kaivaa laajaa kaivantoa ja ottaa itselleen vielä lisää maksuja savimaan pois ajamisesta. Onneksi myös asfalttiurakoitsija ja maansiirtoliike olivat vanhoja tuttuja ja valittu siten, että varmasti eivät jää pulaan. Eivätkä jääneetkään. Mutta uskoisin, että moni muu urakoitsija olisi tässä kohtaa jättänyt hommat kesken ja silti kustannus olisi ollut puolta suurempi. Erityisesti kaivumiehellä oli tosi rautaiset hermot ja kyky käyttää kauhaa ihan 2-3 sentin tarkkuudella. Kokematon olisi voinut vetää vaikka kaikki johdot ja putket poikki.

    Eli tavallaan tämä juttu maksoi nyt ”vain 50 tonnia”, edellytykset paljon suuremmallekin laskulle olisivat olleet olemassa.

    Eli ei tässä nyt mitään. Maksetaan 50 tonnia pois ja asia sillä selvä. Rahalla tästkin selviää. Kova juttu tämä tietysti on, laskeskelin äsken, että verotus huomioon ottaen sen summan eteen pitää tehdä töitä vähintään 85 tonnin edestä, jotta voisin tienata nettomääräisesti sen 50 tonnia

    • Mika, 85 donaa.. sehän on sulla 10 kk liksa 😉 ps. paljonko Bajamajan korjauskustannukset olivat?

    • Bajamajan laskua ei ole vielä tullut. Arvauksesi tulotasoista meni metsään, mutta julkisia tietojahan nuo kaikki ovat, eli verotiedoista selviää.

  18. Anonyymille kommentoitsijalle ja kaikille muillekin lukijoille toteaisin, että jos oma LVI-suunnittelija yhdessä HSY:n kanssa katsoo parhaan mahdollisen paikan ja järkevimmän toteutustavan, ja jos silloin ratkaisuksi nousee ensiksi se, että kaivetaan sinne missä kaikki kolme liittymispistettä ovat yhdessä paikassa, eli keskelle risteystä, niin eipä ainakaan minulla olisi ollut sellaista ammattitaitoa, että olisin mennyt siihen sanomaan, että ei tehdäkään näin, vaan tehdäänkin ihan jotain muuta, esim. että kaivetaan pidempi reitti jonnekin muualle.

    HSY:n osalta näkisin, että sain parasta mahdollista palvelua, ja jossain vaiheessa ehkä heidänkin päässä oli hiukan hermoiltu, koska HSY:n väki oli itsekin iltamyöhäisellä käynyt paikan päällä pitämässä omaa palaveria ja miettineet, miten asiassa päästäisiin maaliin saakka. Tämä siis oli tapahtunut sillä välillä, kun ensimmäinen kaivanto laitettiin kiinni, ja seuraavana maanantaina yhdessä katsottiin, että mikä olisi seuraava yritelmä.

    Vielä sillä kertaa vaihtoehtona – ja lähtökohtaisena oletuksena ainakin minulle – oli se, että nyt kaivetaan seuraavaksi ihan jonnekin muualle, mutta minulle yllätyksenä HSY:n väki oli itse pohtinut vaihtoehdot jo edellisenä iltana keskenään, ja suosittelivat toisen maanantain yhteispalaverissa, että kaivetaankin vaan uudestaan auki se sama kaivanto, joka perjantaina laitettiin kiinni. Ei toki enää yhtä syvältä ja sepeliä oli muutenkin helpompi kaivaa mitä ekalla kerralla savea.

    Mielestäni myös oma LVI-suunnittelija oli ja on viimitten päälle ammattimies, ja on varmasti etukäteispalavereissa yhdessä HSY:n kanssa käynyt tarkkaan eri vaihtoehdot läpi siitä näkövinkkelistä, että mikä olisi rakentajalle paras ratkaisu.

    HSY:n ohjeiden mukaan tässä nyt joka tapauksessa koko ajan toimittiin, ja näin kävi. Olisiko sitten vaan itse pitänyt ensimmäisen viikon perjantaina sellaiset kytkentämiehet, jotka olisivat kytkennän siihen ensin löydettyyn putkeen tehneen? En tiedä saako HSY:n putkiin kukaan muu mennä koskemaan, ja ainakaan en tiedä onko ikinä ennen missään tällä tavoin tehty. Todennäköisesti ei.

    Ensimmäisellä viikolla siis siirrettiin HSY:n pyynnöstä ensin kaivantoa 2 metriä Korsoon päin ja ekan viikon perjantaina laitettiin kaivanto kiinni, kun HSY:n miehet käskivät niin tekemään. Toisen viikon maanantaina kaivettiin jälleen sama kaivanto auki, koska kerran HSY:n väki oli omassa palaverissaan paikan päällä viikonlopun aikana niin päättänyt ja viisaimmaksi ratkaisuksi todennut. Eikä ainakaan minulla riittänyt ammattitaitoa sanoa siinä tilanteessa, että ei tehtäisi niin, vaan tehtäisiinkin ihan jotain muuta.

    Jatkuu…

  19. Toisaalta jos kaupunki toisi liittymän tontille asti hinta voisi olla jokapaikassa se 30 000 euroa.

    Tässä kyseisessä liittymässä jo lähtökohdat näyttivät pahimmalta mahdolliselta juurikin syystä että mentiin keskelle risteystä. Hankalin mahdollinen kaivuupaikka. Suoraa linjaa tekee pienessä hetkessä mutta jostainsyystä tässä ei sitä haluttu tehdä ja siirtää liittymää kauemmas risteyksestä ja rauhallisemmalle kohdalle. Tuolloin kuoppa olisi voitu suoraan kaivaa reilumman kokoiseksi eikä pyristellä sortuvia maita vastaan ja etsiä neulaa heinäsuovasta.

    • Huh, kuulostaa kyllä suurelta summalta, suututtaa teidän puolesta! Meidän mielestämme kaupungin pitäisi tuoda vesijohto liittymämaksulla tontin rajalle, mutta näin ei ole joka paikassa. Jos jotakin positiivista, onneksi linjoja tai putkia ei mennyt rikki. Tsemppiä!

  20. Ai kamala mikä summa. Meilläkin on mennyt budjetti kaivuu- yms töissä yli, mutta onneksi ei ihan noin pahasti. Aikamoista. Hienoa jos osaat ottaa asian niin lungisti kuin miltä täällä vaikuttaa, itse olisin varmaan saanut laskuista jonkun sekoamiskohtauksen. Minunkin mielestä osa tuosta kuuluisi kaupungille tai HSY:lle.

    Toivotaan että loppuprojekti sujuu ilman yllätyksiä, tai mieluiten niin että yllätykset ovat positiivisia.

    Hyvät jatkot teille kaikesta huolimatta.

    _-Linda

  21. Tällaista se saattaa olla vanhoilla alueilla, jossa putket on tehty vuosikymmeniä sitten.
    Minusta kaupungilla tulisi olla jonkinlinen vastuu siitä, että putket saadaan tontin rajalle saakka pois tiealueilta. Kustannuksia tulee ja aikaa palaa kun joudutaan tekemään tiejärjestelyitä.
    Kerran jouduin hallin liittymätyöt tekemän vilkkaasti liikennöidyn kadun keskelle.

    Osanotto teille!

Kommentointi on suljettu.